Språklig profil
En språklig profil kompletterar den grafiska profilen så att språket i företagets texter speglar värdegrunden i kommunikationspolicyn.
Hur kommunicerar dina medarbetare företagets värdegrund och varumärke? Vilka ord väljer de och vilket tonläge använder de? Språket är avgörande för vilket intryck ditt företag gör på omvärlden. En språklig profil hjälper er att hitta rätt.
Komplettera företagets grafiska profil
En språklig profil stärker företagets varumärke och sparar både tid och pengar – precis som en grafisk profil. En tydlig språklig profil och tonalitet är ett stöd i all kommunikation och hjälper medarbetarna att välja rätt ord och formuleringar.
Trovärdighet
Företagets eller organisationens trovärdighet ökar när alla texter och muntliga kontakter samstämt speglar företagets värdegrund och kommunikationspolicy – kunderna upplever er som ett samlat företag. Den språkliga profilen blir en praktisk guide som hjälper medarbetarna att omsätta värdeord som flexibilitet och dialog till sitt eget skrivande.
Identitet
Den språkliga profilen hjälper medarbetarna att kommunicera på ett sätt som stämmer överens med och stärker företagets identitet.
Enhetlighet
Kommunikationen blir enklare för alla när hela företaget har en enhetlig ton och använder samma ord för samma sak. Så att inte marknadsavdelningen skriver ”Här kommer ditt välkomsterbjudande”, medan kundtjänsten säger ”Jag ser att du har fått vår instegsprodukt”.
Vi hjälper er att hitta tonen
Kontakta oss, så berättar vi mer om hur vi hjälper er att hitta rätt ton i kommunikationen. Vi är med i arbetet hela vägen – från de strategiska besluten i uppstarten, via formuleringen av profilen och genom den viktiga implementeringen.