Skriva för webben
Skrivkurs för webbredaktörer och personer som publicerar på webben eller sociala medier. På kursen lär du dig att anpassa texterna efter användarnas beteende. Vi går bland annat igenom struktur, stil och ton, länkar och rubriker.
På webben läser vi på ett annat sätt än på papper. På kursen Skriva för webben får du och dina kollegor lära er hur ni når fram med ert budskap på webben.
Under kursen pratar vi om användarens förutsättningar och beteende, och vi ger konkreta tips på hur man bäst skriver rubriker, länkar till mer information och ger texten en tydlig form. Om ni skriver mycket för sociala medier kan ni dessutom välja det som inriktning på kursen.
Målet med kursen
Efter kursen kommer deltagarna att vara säkrare skribenter med nya kunskaper om hur man skriver effektivt och mottagaranpassat på webben. Till exempel kommer de ha lärt sig
- hur de anpassar webbtexter efter läsarens behov
- hur de utnyttjar utrymmet på både små och stora skärmar
- vad som påverkar begripligheten i en text
- hur de skapar relation med språket.
Vem passar kursen för?
Kursen passar för webbredaktörer, personer som skriver mycket på organisationens intranät och andra som vill få bättre koll på webbtexter. Det krävs inga förkunskaper, men man bör vara öppen för ett enkelt och tydligt språk.
Var hålls kursen?
Vi kan hålla kursen på distans eller på din arbetsplats.
Ur programmet
Under kursen blandar vi föreläsningar, diskussioner och övningar. Både övningarna och diskussionerna utgår ifrån texter skrivna av er. Vi anpassar kursen utifrån era behov och önskemål, men detta brukar ingå:
- Vad ska läsaren göra, kunna och känna?
- Hur får läsaren överblick?
- Rubriker som fångar intresset.
- Så formulerar du tydliga länkar.
- Vinn läsarens förtroende med ett begripligt språk.
Inriktning: Skriva i sociala medier
Hur ska man egentligen skriva för att få besökarnas uppmärksamhet på sociala medier? Vilken typ av inlägg genererar störst intresse hos läsarna?
Med den här inriktningen får du och dina kollegor veta mer om att skriva på Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin och andra sociala medier. Ni får en övergripande förståelse för olika kanalers funktion och kunskap om hur ni bäst formulerar er för att nå fram.
Våra kursledare har stor kunskap om och erfarenhet av sociala medier, inte minst eftersom det är Språkkonsulternas eget bokförlag som ligger bakom boken Skriva i sociala medier.
Hör av dig!
Kontakta oss om du vill boka en kurs, eller veta mer om hur vi kan anpassa kursen till just er organisation.