Kurs eller föredrag: Bankernas språk

Måste banken låta som en jurist för att vara trovärdig eller finns det en ton som är både korrekt och ledig? Är det skillnad i bankernas sätt att kommunicera, och vem lyckas i så fall bäst?

Vi kan bankiska

Språkkonsulterna kan bankernas språk utan och innan. Det har vi lärt oss på våra många och långa uppdrag hos banker, försäkrings­bolag och andra företag i finans­branschen. Vi har varit både hos jättarna och hos de mindre aktörerna.

Under åren har vi fått goda insikter i hur finans­företag kommunicerar och hur man enkelt kan tillämpa ett nytt, mindre hög­travande språk med bibehållen tro­värdighet. Vi kommer gärna till ditt företag och berättar om våra insikter – antingen i form av ett föredrag eller i form av en skrivkurs.

Föredrag med aha-upplevelser

Våra föredrag bygger på själv­distans och humor för att passa till frukost­seminariet, kickoffen eller temadagen. Deltagarna får aha-upplevelser och kan direkt börja förbättra sitt språk med hjälp av våra enkla tumregler.

Matnyttiga skrivkurser

Våra skrivkurser är mer djup­gående än föredragen, och vi lär ut en effektiv metod för att skriva och strukturera texter utan att låta som en lagbok. På kurs­dagen diskuterar vi till exempel

  • vem skriver du för?
  • planera och strukturera olika texter
  • en ledig och samtidigt korrekt stil
  • vad är facktermer och vad är jargong?

Hör av dig!

Kontakta oss om du vill boka en kurs, eller veta mer om hur vi kan anpassa kursen till just er organisation. Du når oss på 08‑650 47 40 eller info@sprakkonsulterna.se.

Back to top