Språkkonsulterna i juryn när Guld­handen delas ut

För tredje året i rad är Språkkonsulterna med i juryn när vinnaren av priset Guldhanden ska utses, i kategorierna Bästa kommersiella webbplats, Bästa offentliga webbplats och Bästa intranät. Vi passade på att ställa några frågor till vår representant i juryn, språkkonsult Sara Rösare.

Först och främst, vad är Guldhanden?

Guldhanden är ett pris som delas ut till bra, användarvänliga webbplatser som har byggts i CMS‑verktyget SiteVision. Priset delas ut en gång per år på SiteVisiondagarna i Örebro, som i år infaller 17–18 oktober.

Sara Rösare står mot en turkos vägg och ler.

Sara Rösare

Vad tittar ni i juryn på när ni ska välja ut vinnarna?

Vi i juryn har olika bakgrund och därför olika kompetens. Först dyker vi var och en in i våra expertområden, sedan diskuterar vi de styrkor och svagheter som vi har sett, och slutligen gör vi en helhetsbedömning tillsammans. Mitt område är såklart språket, till exempel hur det påverkar tonen och underlättar för användaren. Jag kollar bland annat hur tilltalet är, om det finns tydliga uppmaningar, om sidorna har tydliga rubriker och underrubriker och om länktexterna ger bra vägledning.

Vad är roligaste med juryarbetet?

Hm, det är nog att få tjuvkika på intranäten! Det är ju inte alltid man som utomstående får en chans att se andras intranät. Dessutom är språket på ett företags intranät jätteviktigt: det interna språket har nämligen en tendens att sippra ut även mot kunder och medborgare. Om språket på intranätet är torrt och byråkratiskt, så finns det en risk att den externa kommunikationen smittas och blir likadan.

Jag gillar också samarbetet i juryn. En webbplats är ju alltid en helhet, där språk, design och funktion är lika viktiga. Därför är våra diskussioner nödvändiga för att göra en rättvis bedömning – och så givande, jag lär mig alltid något nytt!

Saras tre tips för dig som vill vinna Guldhanden nästa år

  1. Inspireras av andra, till exempel årets vinnare! Kolla på webbplatser både i din egen bransch och i andra. Vad funkar bra? Vad kan ni lära och utvecklas av?
  2. Utgå från användarnas behov och perspektiv – inte från er interna organisation. Ett vanligt misstag är att sidor som handlar om helt olika saker samlas under samma menyval, enbart eftersom innehållet sköts av samma avdelning eller enhet. Det leder ofta till förvirring hos användarna.
  3. Lägg arbete på texterna! Det är med webbplatser som med allt annat: det räcker inte att bara vara snygg och tekniskt avancerad. Webbplatsens innehåll måste vara logiskt, relevant och begripligt. Ta gärna hjälp av ett proffs, till exempel för att skriva texterna och utbilda era skribenter.

 

Mer om Guldhanden och årets finalister

På SiteVisions webbplats kan du läsa mer om priset och se vilka som är årets finalister. Och när priset har delats ut kan du såklart också se årets vinnare!