Sökmotoroptimering och tillgänglighet går hand i hand

Sökmotoroptimering eller tillgänglighet – vad är bäst att fokusera på när du skriver för webben? Svaret är båda! Du behöver inte välja mellan att ranka högt i sökresultaten och att anpassa texten efter läsarnas behov. Med fem enkla knep kan du piffa till din text så att både sökmotorer och besökare uppskattar den.

1. Skriv läsbara texter

Först och främst – skriv tydliga och läsbara texter till din webb. Det gynnar både dig och de som besöker webbplatsen. Använd ett enkelt språk, välj vanliga ord och skriv ur dina läsares perspektiv.

Dagens sökmotorer är inte lättlurade. Att proppa in en massa sökord i texten utan ett naturligt flöde ökar inte sökbarheten. Tvärtom blir sökbarheten sämre om texten och webbplatsen inte är användbar för besökarna.

Skriv därför för mänskliga läsare – inte för maskiner. Det är det bästa du kan göra för att synas hos sökmotorerna.

2. Skriv en unik sidtitel

Sidtiteln syns i sökresultaten och i webbläsarens flik när besökarna öppnar din sida. Sidtiteln ska tala om för besökarna vad sidan handlar om, så att de kan avgöra om de vill öppna sidan. Dessutom särskiljer sidtiteln sidan från andra flikar som besökarna har uppe samtidigt. Sökmotorer använder i sin tur sidtiteln för att avgöra hur relevant sidan är för ett visst sökord.

Ta med det sökord som du vill fånga in i din sidtitel. Lägg till fler ord som beskriver innehållet, men håll sidtiteln kort och konkret. Ett exempel på sidtitel för en sida om att valla skidor är ”Så vallar du dina skidor – 5 enkla steg”.

3. Formatera rubrikerna rätt

Både skärmläsare och sökmotorer behöver rubriker för att läsa av sidstrukturen och navigera mellan olika avsnitt. För att de ska hitta rubrikerna måste du använda de formatmallar för rubriker som finns i publiceringsverktyget. Det räcker inte med att markera rubriker med till exempel fetstil.

Om du vill kontrollera att rubrikerna är rätt formaterade kan du gå in i webbsidans kod. En webbsida ska ha en enda huvudrubrik med rubriktaggen <h1>. Den högsta nivån av mellanrubriker ska sedan ha rubriktaggen <h2>, och nästa nivå ska ha taggen <h3>. Om det behövs djupare rubriknivåer ska de komma i ordningen <h4>, <h5> och <h6>.

4. Skriv tydliga länktexter

Länktexter ska tala om vart besökarna kommer om de klickar på länken. Många besökare skumläser på webben och läser länktexter utan den omgivande brödtexten. Det gäller även besökare som får länkarna upplästa av hjälpmedel.

Därför måste länktexter vara tydliga och gå att förstå utanför sitt sammanhang. Länktexten ”Så betalar du medlemsavgiften” är till exempel mer självständig än länktexten ”Läs mer”.

Även sökmotorer utgår från länktexten för att avgöra om målsidan är relevant. Använd de sökord som du vill synas på i dina länktexter.

5. Skriv beskrivande alt-texter

Bilder och andra grafiska element ska ha textalternativ, så kallade alt-texter. Alt-texten blir uppläst av synhjälpmedel. Den visas också för seende besökare om bilden inte kan laddas ordentligt.

Därför ska alt-texten beskriva vad som finns i bilden för besökare som inte kan se den. En bild på en skål med jordgubbar kan till exempel ha alt-texten ”En skål med jordgubbar”.

Även sökmotorer använder alt-texten för att avgöra bildens relevans för olika sökord. En beskrivande alt-text som innehåller dina sökord ökar bildens chans att dyka upp i sökningar på de orden.

Vi hjälper dig att skriva bra webbtexter

Vill du lära dig mer om att skriva tillgängliga och sökmotoroptimerade webbtexter? Vi på Språkkonsulterna håller gärna kurser i att skriva för webben med fokus på tillgänglighet och sökbarhet. Kontakta oss om du vill veta mer.

Evelina Grenehed, din personliga språkrådgivare