Saker som läsare aldrig säger

av Hanna Silver

De senaste veckorna har vi läst sida upp och sida ner med kundreaktioner på olika texter från företag och myndigheter. Kunderna berättar vad de gillar i texterna och vad som ställer till problem.

Att snabbt sammanfatta vad kunderna tycker är svårt. Istället kommer här en lista över saker som ingen läsare säger:

  1. Jag önskar att ni kunde skriva lite krångligare. Att ni kunde använda svåra ord så att jag får känna mig smart som förstår.
  2. Jag önskar att ni kunde vara lite luddigare, lite abstraktare. Att ni kunde skriva ”Du måste lämna uppgifter” istället för ”Skicka in blanketten som heter Ansökan om kattunge till kattavdelningen@myndigheten.se senast den 15 november. Här hittar du blanketten.”
  3. Ju mer ni skriver, desto större är chansen att jag läser allt. Jag blir förbannad bara av tanken på korta och koncisa texter som snabbt ger mig all information jag behöver.
  4. Jag är oerhört intresserad av era interna processer. Berätta gärna genomgående allt som händer från att ni tar emot min ansökan tills jag får besked. Det tycker jag är mycket mer intressant än att få veta om jag får bygga en Friggebod på min tomt eller inte.
  5. Jag älskar uttrycket ”ersättning utgår” mer än jag älskar mina barn. Jag förstår inte om det betyder att jag får ersättning eller inte, men det är ju inte så viktigt.
  6. Det är bra att ni bara ger generell information. Jag behöver ju inte veta vad som gäller i just min situation.
  7. Det är skönt att ni ringer till mig som inte har lärt mig svenska än. Förut mejlade ni och jag kunde använda Google translate eller be en vän om hjälp, men det ger mig verkligen så mycket mer att få höra en glad stämma säga ord som jag inte förstår. Jag hade absolut inte velat välja kommunikationskanal själv.
  8. Bry er inte om mig! Jag som är synskadad, har dyslexi eller har en kognitiv funktionsnedsättning behöver ju ingen information om saker. Jag har ju aldrig kontakt med er myndighet eller köper produkter som ert företag säljer.
  9. Exempel och förklarande bilder är bara för töntar.
  10. Jag tycker om att fylla i samma blankett flera gånger. Ni måste inte skriva så tydliga instruktioner. Blir det fel är det ju bara att jag gör om. Och om igen! Och snälla, berätta inte vad jag har fyllt i fel. Då blir det ju ingen match. Jag vill gissa. Och gissa igen. Det blir som att spela Mastermind!
  11. Det är så spännande när ni inte ger någon som helst bekräftelse på att ni har tagit emot min beställning. Det är så pirrigt och mysigt att gå och vänta på ett julklappspaket som kanske kommer. Verkligen bästa uppladdningen inför jul!
  12. Det är kul att ni har tagit fram ett nytt erbjudande som kostar 7* % av föregående års prisbasbelopp multiplicerat med två tredjedelar av statslåneräntan plus 0,00043 % av Estlands BNP**. Det blir jag jättesugen på att köpa. Det känns så himla tryggt!
  13. Jag tycker verkligen att det är rimligt att ni inte kan ta emot mejl på 2020-talet. Jag anpassar mig gärna efter det. Jag skulle aldrig drömma om att välja en annan leverantör för nåt så fånigt och irrelevant som att ni bara kan ta emot meddelanden via fax.
  14. Det känns tryggt med ett användaravtal på 253 sidor. Då vet jag att allt är med. Vi brukar krypa upp tillsammans i soffan, hela familjen, och läsa dem i lugn och ro. Barnens ögon tindrar.
  15. Ingen tid känns lika meningsfull som när jag försöker ta reda på om jag ska klicka i blå eller grön på frågan Vilken färg var brevet som du fick? när mitt var rött. Då känner jag att jag verkligen har hittat mitt kall i livet. Att jag gör något som är bra och typ…viktigt!

*Ränta per november 2022. Räntan kan ändras. **Studenter får 10 procents rabatt. För att utnyttja studentrabatten krävs att lärosätes organisations-nummer börjar med en femma***. ***Skottår gäller sjua. För fullständiga villkor, se en undersida på vår webbplats (vi berättar ej vilken).