Puffar – smakprov eller lockbete?

Brukar du skriva så kallade puffar, det vill säga korta texter som ligger på webbplatsens startsida och som har för avsikt att leda läsaren vidare till mer läsning i ämnet? Att använda puffar är ofta ett smidigt sätt att erbjuda besökaren både bredd och djup samtidigt. Men alla använder dem inte på samma sätt.

Locka till klick – tre exempel

Själva syftet med puffarna varierar från webbplats till webbplats och till och med från skribent till skribent. Vissa anser att puffarnas syfte är att med skvallerpressgrepp mer eller mindre lura till läsning.

1. En webbplats har följande puff till en artikel som handlar om att avsätta pengar till pensionsförsäkringen före årsskiftet:

Vilket sparande är det som är smartast och som du måste tänka på före årsskiftet? Du kan tjäna mycket pengar på att agera nu. 

Puffen kanske eggar fantasin, men ger inte mycket innehåll

2. Andra tycker att puffens syfte är överförbart och menar att den ska väcka intresse och få läsaren att klicka på länken. Exempel på en sådan text finns på nordea.se:

Här ger vi konkreta tips om […] pension och annat praktiskt inför årsskiftet.

Det hade inte tagit mycket mer utrymme att skriva ut de korta tipsen redan i puffen, men redaktören ville få oss att gå vidare.

3. Slutligen finns det redaktörer som tycker att puffen ska ge så mycket som möjligt av innehållet så att besökaren kan tillgodogöra sig huvuddelarna av innehållet utan att läsa mer, som exempelvis handelsbanken.se:

Du har väl inte glömt att du kan pensionsspara upp till 12 000 kronor per år, avdragsgillt. Gör en extrainsättning före årsskiftet.

Den här texten är visserligen en aning längre, men den ger i stort sett hela huvudinnehållet.

Varför vill du bli läst?

Det finns en urgammal intressekonflikt mellan skribenter och läsare. Skribenten vill förstås att så många som möjligt läser det han skrivit, och läsaren vill välja själv och vara den som bestämmer. Hur långt ska du gå som skribent i din iver att bli läst av så många som möjligt?

Ställ dig först frågan varför du vill bli läst. Om svaret är att du har lagt ner så mycket tid och omsorg så bör du fundera ett varv till. Du har ingen rätt att dyvla på läsaren texten. Om svaret är att innehållet är så viktigt och intressant att det berör många, ja då kan du vara säker på att bli läst även om du ger nästan allt redan i puffen.

Om besökaren själv får välja

Att låta besökarna ha kontroll är en gyllene regel för den som arbetar med användarvänlighet. Att låta läsarna själva bestämma om de ska läsa en artikel eller inte är att ge dem kontrollen över läsningen.

Den tiden är över då vi med bondfångarknep kunde påverka folk att köpa vad som helst. Om du kör den stilen på webben förlorar du bara besökare. Folk blir irriterade och kommer aldrig mer igen. Det är alltså god användarvänlighet att ge så mycket som möjligt redan i puffen.