• Så samarbetar du med en språkexpert

    Behöver du ibland samarbeta med språkexperter i jobbet? Här tipsar vi om hur du utnyttjar språkexpertens expertis – och okunskap – och får glada läsare på köpet. Hamnar du ibland i samma text som en språkexpert? Det kan vara en kommunikatör, en redaktör eller kanske en språkkonsult. Uppdraget kan vara att skriva en text om […]
  • Skapa ordning i dina presentationer

    Har du en bra ordning på dina presentationer? Nej, jag menar inte om du har dem prydligt samlade i en mapp på datorn. Jag menar om du har en bra ordning på innehållet, att saker och ting kommer i en bra följd när du presenterar något. Ordningen på materialet kan nämligen vara skillnaden på att […]
  • Språkkvisset får en ny konstruktör

    Är du en av alla dem som brukar lösa vårt språkkviss varje månad? Nu får kvisset en ny konstruktör. Det är ingen mindre än Mats Hydbom, mångårig medarbetare hos Språkkonsulterna. Vi passade på att ställa några frågor om det ärofyllda uppdraget till Mats. Vi börjar med: Hur känns det? – Tack, det känns fint förstås. Ett […]
  • Skriv ingresser som väcker intresse

    Ingressen är din chans att presentera webbsidans ämne för läsarna och göra dem sugna på att läsa vidare. Ta vara på den! Skriv självständiga ingresser som snabbt kommer till saken, så kommer dina läsare att tacka dig. En ingress är en inledande text överst på webbsidan, som visar vad sidan tar upp. Här får du […]
  • Mikrocopy – användarnas guide i e‑tjänster och appar

    Mikrocopy kallas de där små texterna som leder dig framåt i ett digitalt flöde, när du till exempel använder en app eller fyller i ett formulär på webben. Om du inte tänker på dem så fungerar mikrocopyn antagligen bra och som det var tänkt. Men hur uppnår man det? Här får du tips om hur […]
  • Gör långa meningar kortare

    Variera meningslängden och håll dig mellan 10 och 25 ord – de råden brukar vi ge skribenter och våra kursdeltagare. Men det händer att meningarna blir för långa ändå, och det vill vi undvika. Här får du tre tips för att förkorta långa meningar och göra texten smidigare att läsa. Tipsen kan sammanfattas så här: […]
  • Våra coronalöften – för långsiktig förändring

    Coronapandemin ruskar om oss alla och får oss att tänka på vad som är verkligt betydelsefullt. Inspirerade av vår samarbetspartner Yennenga Progress har vi därför lovat oss själva att sträva mot att bli en bättre och klokare arbetsplats – inte bara här och nu, utan i ett längre perspektiv. Yennenga Progress kallar det för corona […]
  • Det är skönt att sätta punkt

    Punkten är liten men betydelsefull. Den visar hur skribenten delar in sin text i enheter som läsarna ska tolka. Punkten är också symbol för något tillfreds­ställande. När du sätter punkt får du avsluta och gå vidare – och det känns oftast bra. Men många är osäkra på punkterna och tvekar över hur och när de […]
  • Läsaren älskar tidiga verb

    Blir det ofta lite krångligt när du skriver? Det kanske beror på att du skriver verbet sent i meningen. Testa att sätta verbet tidigt i meningen i stället, så gör du både dig och din läsare en tjänst. Det kan vara härligt att skriva långa och krångliga meningar, men inte så snällt mot din läsare. Inte […]
  • Borås Stad startar lättlästforum för medarbetare

    Det är extra viktigt att målgruppsanpassa texter som riktar sig direkt till personer med olika funktionsnedsättningar. Det vet kommunikatören Matilda Björk som jobbar åt Borås Stad. Därför anlitade hon Språkkonsulterna för att hålla en utbildning i att skriva lättläst. Nu har förvaltningarna börjat jobba med interna lättlästforum. Matilda Björk är språkkonsult i grunden. Hon jobbar […]
Back to top