Mikrocopy – små texter som gör stor skillnad

Om du någonsin har adressändrat, tecknat en försäkring eller köpt konsertbiljetter online så har du med största sannolikhet fyllt i ett webbformulär. Var det enkelt och tydligt att fylla i? Vad skönt! Eller var det svårt att förstå vilka uppgifter du skulle fylla i och hur? Då fanns det nog en hel del problem med mikrocopyn, de olika texterna som samspelar i formuläret.

Alla dessa små texttyper är viktiga för att pedagogiken ska fungera och för att du ska kunna genomföra dina uppgifter och få en bra upplevelse. Om du arbetar med webbcopy är mikrocopy en viktig genre. Det här språkbrevet förklarar de olika texttyperna i ett webbformulär för låneansökan.

Högerspalten kan ge övergripande beskrivning

I högerspalten kan lite längre texter stå. Dessa texter ska ge en övergripande förklaring på vad det är för formulär, så användarna vet att de har kommit rätt och förstår bakgrunden. Men texterna ska inte innehålla nödvändiga förklaringar för hur användaren ska fylla i formuläret. Texterna blir förmodligen inte lästa förrän användaren stöter på problem. De allra flesta människor vill göra direkt, inte läsa och vänta!

Ledtexterna leder användaren rätt

Ett formulär skulle vara nästan omöjligt att fylla i utan ledtexterna som står framför varje fält. De berättar vad som ska stå i varje ruta. Men om ledtexterna är otydliga blir det ändå svårt. Därför är det viktigt att följa inarbetade konventioner som redan finns. Om alla andra skriver personnummer blir det förvirrande om det i ett formulär står födelsedatum och de fyra sista. Och om du ska göra en utlandsbetalning och internetbanken ber dig att registrera Mottagarens ID blir du nog fundersam. Speciellt om du redan hade fyllt i mottagarens namn. Ledtexten förvirrar snarare än förklarar.

Rullgardinen ger användaren förbestämda alternativ

Ibland finns det förstås fält som användarna inte behöver skriva i själva. De behöver bara klicka på pilen så rullar det ner en massa alternativ – så praktiskt för alla! Men även de här texterna behöver vara tydliga och enhetliga för att upplevelsen ska bli så bra som möjligt. Skriv alla led i samma grammatiska form, till exempel singular och bestämd form. Blanda inte med plural eller obestämd form. Det är också viktigt att det första ordet är särskiljande så användaren snabbt hittar i listan. En lång lista på saker som börjar på Blankett för … gör det svårt att hitta.

Hjälptexterna förklarar det som är extra svårt

Om ledtexterna inte är tillräckliga för att förklara vad användaren ska göra blir det nödvändigt med hjälptexter. De brukar poppa upp om användaren klickar på i-symbolen eller frågetecknet. Det finns två olika sorters hjälptexter: hjälp med formatet (så här fyller du i personnumret) eller hjälp med termen (vad är ett topplån?).

Knapparna hjälper användaren att komma vidare

Knapparna som är så små och knappt innehåller text, behöver man tänka så mycket på vad som står på dem? Jodå! Knapparna är jätteviktiga. Texten måste vara konsekvent – du måste alltså beskriva samma saker med samma ord. Använd också helst verb som beskriver handlingen som användarna gör när de klickar, till exempel AvbrytSkickaSigneraGå till nästa steg. Då blir det tydligt vilken knapp användaren ska klicka på.

Slutligen är det viktigt att konstatera att inget formulär är det andra likt och ju mer komplext desto viktigare med pedagogiken. Kontakta oss gärna om du behöver experthjälp med mikrocopy.