Mikrocopy – användarnas guide i e‑tjänster och appar

Mikrocopy kallas de där små texterna som leder dig framåt i ett digitalt flöde, när du till exempel använder en app eller fyller i ett formulär på webben. Om du inte tänker på dem så fungerar mikrocopyn antagligen bra och som det var tänkt. Men hur uppnår man det? Här får du tips om hur du skriver mikrocopy som guidar användaren rätt utan att märkas.

När vi pratar om webbtexter används ofta uttrycket UX, user experience. Det betyder att användarens upplevelse ska vara i fokus, både för den som designar flödet och för dig som skriver. Det krävs ju både genomtänkt design och genomtänkta texter för att leda användarna rätt.

Samarbeta med UX‑designer

Det bästa resultatet får du om du samarbetar med den som designar appen eller tjänsten. Då kan ni tillsammans se till att text och design samverkar för att ge användarna den bästa upplevelsen. När ska olika texter visas? Finns det delar av din text som passar att fälla ut för den som behöver veta mer? Kan du erbjuda användarna att kryssa för alternativ i en lista istället för att skriva i fritext­fält?

Skriv kort och kärnfullt

Håll dig till vad användarna behöver veta för att ta sig vidare eller förstå vad de ska fylla i. Du kan länka till annan information, men tänk på att inte leda användarna bort från flödet i onödan.

Testa texten på olika skärmar

Många använder e‑tjänster och appar i mobilen. Därför är det viktigt att du testar hur det ser ut på olika typer av skärmar.

Ge tydliga instruktioner

Instruktioner och förklarande texter behöver vara tydliga och lätta att förstå. Använd därför ord som användarna är bekanta med och undvik interna facktermer. Det är också bra att använda aktiva verb som tydligt talar om vad användarna behöver göra.

Visa vägen med länktexter och knappar

Se till att länktexter och knappar tydligt säger vad som händer när användarna klickar på dem. När jag har fyllt i en ansökan och nästa steg är att skicka in den, är det till exempel tydligare om det på knappen står Skicka ansökan än om det står Klar. Och om jag vill ändra mina kontakt­uppgifter är det tydligare om det står Ändra kontaktuppgifter än om det står Byt.

Var konsekvent

Använd samma ord för samma sak. Variationer som bryter mönstret kan göra användaren osäker på om det är något nytt som introduceras i flödet och vad som kommer att hända när hen går vidare.

Tänk på tonen

Vilken tonalitet passar för ditt flöde? Den ton eller röst som passar beror på vem som är avsändare och på vilken målgrupp du vill nå och tilltala. Ska det kännas som en kompis som talar eller en neutral handläggare? När du vet det, kan du hålla tonen konsekvent genom hela flödet.

Kolla vad användarna tycker

Gör användar­tester! Det är ett bra sätt att få veta om flödets design och texter fungerar för användarna. Du får både reda på vad som behöver ändras och vad som fungerar bra.

Sammanfattningsvis är det här mina tips för att skriva bättre mikrocopy:

  • Skriv kort och kärnfullt.
  • Testa texter på olika skärmar.
  • Ge tydliga instruktioner.
  • Visa vägen med länktexter och knappar.
  • Var konsekvent.
  • Tänk på tonen.
    .

Och sist men inte minst – kom ihåg att samarbete är guld och att användarnas återkoppling är ditt bästa facit.

Annasara Jaensson, din personliga språkrådgivare