Gör alla dina inledningar lättlästa

Börja dina texter med en lättläst inledning. Inledningen ska sammanfatta det allra viktigaste i texten. Det är ett enkelt sätt att nå fler läsare. Sedan kan du låta språket och innehållet bli mer avancerat längre fram i texten.

Inledningar är viktiga. De ska framför allt väcka intresse hos läsarna. Men du kan samtidigt låta inledningen bli en kort sammanfattning av texten. Då når du fler läsare som behöver lättläst – och på samma gång underlättar du för alla andra.

Många upplever hinder i läsningen

Om du skriver för en webbplats med en bred målgrupp, så har du säkert jobbat mycket med att sålla i ditt material och presentera det på ett lättillgängligt sätt. Men har du tänkt på alla dem som upplever någon sorts hinder i sin läsning?

De är fler än vad många tror. Undersökningar visar att nära 40 procent av Sveriges invånare har stora svårigheter med att hitta information i längre texter och dra egna slutsatser.

Nå fler målgrupper med samma text

Om du inleder dina texter med en lättläst sammanfattning uppnår du två mål:

  • Alla läsare kan förstå det viktigaste, även om de bara läser den inledande sammanfattningen.
  • De som fortsätter läsa har fått en kort och tydlig inledning..

Göm inte viktig information i ett lättläst-hörn

Jobba utifrån regeln att det första läsarna möter på en webbplats ska vara så lätt att begripa som möjligt. Där kan enkla sammanfattningar göra stor skillnad.

Det är en mycket sämre idé att samla lättläst information på undanskymda specialsidor. Risken är stor att de som verkligen behöver lätt svenska aldrig hittar fram till informationen.

Så här skriver du en lättläst inledning

När du ska skriva lättläst är det framför allt tre saker du ska sikta mot:

  • Börja med det viktigaste.
  • Skriv korta, enkla meningar.
  • Använd vanliga ord..

Ansträng dig för att använda ett extra enkelt och tydligt språk i inledningen. Sedan kan du låta språket och innehållet bli mer avancerat längre fram i texten. Den vana och snabba läsaren märker antagligen inte ens att inledningen är skriven på lätt svenska.

Alla detaljer går förstås inte att få med i en inledning. Men inledningen kan alltid åtminstone säga vad det viktiga i texten är. Den som läser enbart inledningen ska aldrig riskera att missförstå hela textens ämne.

Du kan läsa mer om att skriva lätt svenska i vårt blogginlägg 7 steg till en lättläst text.

Exempel på en enkel inledning

Så här kan en lättläst ingress från en kommuns nyhetsarkiv se ut:

Västra bron är stängd för bussar

Vi har stängt Västra bron för tung trafik.
Det gäller bussar och lastbilar.
Du som kör vanlig bil, cyklar eller går
kan använda bron som vanligt.
Vi hoppas att bron kan öppna för tung trafik
igen i december.

Sedan fortsätter artikeln med fler detaljer och lite mer avancerat språk.

Vi kan hjälpa dig att skriva lättläst

Hinner du inte skriva lättlästa inledningar själv, eller tycker du kanske att det är knepigt? Låt oss hjälpa dig. Vi kan skriva lättlästa sammanfattningar till de flesta texter, allt från en kort artikel på webben till en tryckt rapport.

Kontakta oss

Så arbetar vi med lättlästa texter