Hitta rätt sökord för din webbplats

Sökord är de ord som vi använder för att leta efter information i en sökmotor. Genom att synas i resultatlistan för ett visst sökord kan din webbplats få fler besökare. Men hur vet du egentligen vad just din målgrupp söker på? I det här språkbrevet tittar vi närmare på några användbara analysverktyg och knep som hjälper dig att vaska fram sökordens guldkorn.

Relevanta sökord underlättar för besökare att hitta rätt

Sökordsoptimering handlar om att se till att din webbplats kopplas ihop med relevanta, konkurrenskraftiga sökord, så att din målgrupp hittar just din webbplats i sökresultatet.

En första del av att sökordsoptimera webbplatsen är att analysera din målgrupps sökbeteenden. Vad söker de efter? Vilka ord och fraser använder de? Därefter kan du arbeta med din webbplats innehåll: se till att du lyfter fram viktiga ord och fraser på relevanta sidor, både i texten och som dolda nyckelord.

Med en sökordsoptimerad webbplats kan du dels underlätta för potentiella besökare att hitta din webbplats, dels öka sannolikheten för att de som besöker webbplatsen är nöjda med innehållet.

Hitta konkurrenskraftiga sökord – exempel:

Låt oss säga att du har en webbplats om hundar. Där kanske du informerar om olika hundraser, men du har också en webbutik där du säljer hundselar och hundhalsband.

Det kan vara lätt att tänka sig hund som ett bra sökord även för webbutiken – och visst är det många som söker på det. Men det ger också väldigt många träffar på ett ganska spretigt urval av webbplatser. Du behöver nischa dig för att sticka ut.

Ordet hundhalsband är det inte lika många som söker på, men chansen att du hamnar högre upp i resultatlistan är desto större. Det gäller särskilt om du lägger krut på att skriva bra webbtexter där hundhalsband är ett synligt nyckelord. Dessutom ökar du chansen att besökarna stannar kvar och är nöjda, eftersom de som söker efter hundhalsband förmodligen är intresserade av just hundhalsband.

Analysera vilka sökord som är viktiga för dig

För att hitta rätt ord behöver du analysera vilka viktiga ord och fraser som florerar inom ditt område. Börja med att fundera på vilka sökord som är viktiga för dig – vilka ord ska leda besökaren till din webbplats? Sedan är det dags för själva analysen.

Här är några frågor som du kan utgå från:

  • Hur många söker på dina viktigaste sökord på Google?
  • Finns det några närliggande ord som kan vara relevanta? Hur många söker på dem?
  • Vilka ord och fraser ger träff på din webbplats – och vilka genererar besök? Hur ser det ut för konkurrenterna?
    .

För att hitta svaren på de här frågorna kan du ta hjälp av olika verktyg och knep.

Tre användbara verktyg för att analysera sökord

  • I verktyget Google Trends kan du bland annat testa dina viktigaste sökord och se söktrender över tid. Du kan också jämföra två sökord med varandra för att se vilket som har flest sökningar.
  • Med Ubersuggest kan du se vilka sökord som är mest konkurrenskraftiga och vilka specifika sidor de genererar träffar för. Du kan även jämföra dig direkt med dina konkurrenter och se ungefär var i sökresultatet de hamnar.
  • Koppla din webbplats till Google Search Console, så kan du se exakt vilka sökord som har gett träff på din webbplats och vilka som har lett besökare till dig.
    .

Inspireras av andra sökträffar – vad fungerar?

Om analysarbetet känns stort eller svårt kan du börja med att testsöka i valfri sökmotor. Ett bra knep är att testa i din webbläsares inkognitoläge, eftersom sökmotorns algoritmer annars anpassar resultatet till var du är och vad du brukar söka på. Se vilka träffar du får på era viktigaste sökord: Dyker ni upp i resultatlistan? Vilka hamnar högst? Vad har de för rubrik? Hur beskriver de webbsidan? Bara genom att titta på hur andra gör kan du lära dig mycket.

Sökordsoptimering är så klart inte hela lösningen, men det är en bra bit på vägen mot att få rätt besökare till webbplatsen. Ju mer du lär känna dina besökare och hur de beter sig, desto bättre kommer du att kunna anpassa din webbplats till deras behov. Lycka till!

Caroline Björklund, din personliga språkrådgivare

Språkbrev nr 7, 2019

 

Psst! Vill du lära dig mer om att optimera din webbplats för sökmotorer? Läs vårt språkbrev om sökmotoroptimering eller beställ en kurs om att skriva för webben. Du kan också läsa mer om att skriva begripliga texter: