Funktionsrätt Göteborg: ”Inget blir tillgängligt av sig självt”

En ny webbplats ska göra det lättare att klaga på kommunal service och omsorg i Göteborg. För målgruppen är det viktigt att webbplatsen är enkel, tydlig och korrekt på samma gång. Därför är språket viktigt. Projektledarna ville ha lättlästa texter, och vände sig till Språkkonsulterna. De fick hjälp med texterna, och med mycket annat.

Karin Gréen och Hannah My Falk på den ideella organisationen Funktionsrätt Göteborg är projektledare för Tyck till!. En av uppgifterna för projektet är att skapa en webbplats där invånare i Göteborgs stad via ett enkelt formulär kan klaga på den kommunala servicen.

En bit in i projektet anlitade projektledarna Språkkonsulterna för att göra webbtexterna lättlästa.

– Vi ville inte ha två versioner av webbplatsen, utan det var viktigt för oss att alla texter skulle vara så enkla som möjligt, säger Karin Gréen.

Lättläst är mer än bara text

Tillsammans med Språkkonsulternas lättlästexpert Amalthea Frantz la de upp en strategi. Den gick inte bara ut på att bearbeta text. Amalthea tog ett helhetsgrepp om innehållet på webbplatsen: skrev nya inledningar, kommenterade och förtydligade befintligt material samt gav råd.

– Vi har en helt annan blick på innehållet nu. Vi tänker på syftet med varje text. Det viktigaste måste komma först och vara lättläst, sedan kan andra texter vara mer fördjupande, säger Hannah My Falk.

”Det viktigaste först” var ett av Amaltheas återkommande råd. Det handlar inte bara om strukturen i enskilda texter, utan om i vilken ordning texterna ligger, vilka frågor som ska komma först i ett formulär, hur rubriker formuleras och mycket mer.

Samarbetet handlade dessutom om webbplatsens utseende. Luftig layout och relevanta bilder är avgörande för att texter verkligen ska bli lättlästa. Amalthea tog fram riktlinjer för begriplighet i bilder och gav respons på illustratörens tidiga skisser.

– Begreppen i texterna är ofta abstrakta, som ”att överklaga”. Vi jobbade mycket med att kombinera symboler och personer, säger Hanna My Falk.

En illustration från projektet.

”Vad ska jag skriva?” En av webbplatsens illustrationer, av Li Rosén.

 

”Vi har lärt oss massor”

Under samarbetet har Hannah My Falk och Karin Gréen fått nya perspektiv på webbplatsen. Numera känner de sig säkrare som skribenter och skriver mer rakt på sak.

– Vi har lärt oss massor under hela projektet. Och vi har insett att inget blir tillgängligt av sig självt. Vi måste hela tiden hålla hårt i tillgänglighetsperspektivet, säger Karin Gréen.

Webbplatsen utvecklas fortfarande. Nu fortsätter arbetet med bland annat användartester med olika målgrupper.

Våren 2020 är det dags för officiell lansering.

Webbprojekt på gång?

Vill du också ha mer lättlästa texter på webbplatsen? Hör av dig till oss på 08‑650 47 40 eller info@sprakkonsulterna.se, så kan vi prata vidare om vad just din organisation behöver.

Så arbetar vi med lättlästa texter